Friday, September 7, 2012

Belajar di Luar Negara Part 2

Assalamualaikum..
Hi readers!


Alhamdulillah berjumpa lagi kita ye. Syabas diucapkan kepada semua yang telah lengkap misi 1-niat dan 2-cita-cita. Saya terima respon yang amat menggalakkan dari entry Part 1 sebelum nie..
Jom kita sambung dengan Part 2 pula..

Sebelum itu, suka diingatkan ini adalah pengalaman suami. Cara yang digunapakai. Kalau anda ada langkah yang lebih baik jangan segan silu berkongsi ye..


6. Kertas cadangan pengajian/ Proposal
Buat proposal mengenai research yang ingin dijalankan. Jika ada pengalaman master, ianya dapat membantu anda sedikit sebanyak mengenai langkah membuat proposal. Basically dalam proposal perlu ada introduction, literature review, method dan references. Proposal perlu diuploadkan ketika menghantar permohonan SLAB/SLAI, jadi sentiasa kemaskini proposal supaya mantap. Sekiranya ada perkara yang terlintas di kepala ketika drive atau makan, cepat-cepat catatkan ye.

7. Negara dan universiti sasaran
Anda bercita-cita nak merantau ke negara mana? Kalau sudah selesai degree/master di dalam negara, apa kata kita cuba oversea pula? Selain equipment mereka yang hebat, culture juga berbeza. Inilah masa yang sesuai untuk merasa tinggal di negara orang. Jauh perjalanan luas pemandangan. Pilih universiti yang berkenan di hati, yang paling penting universiti tersebut berada di ranking yang baik dan tertinggi. Suami kalau boleh memang berminat nak ke UK. Tapi lepas memikirkan beberapa perkara, cukuplah kami tetapkan Australia dalam doa kami.. Masuk ke laman web universiti sasaran dan mulalah google expertise / pakar dalam bidang kita.

8. Expertise/Supervisor (sv) yang bersesuaian 
Dalam sibuk mencari negara yang sesuai, pokok utama yang tertanam semestinya supervisor yang bersesuaian. Macam mana nak tahu sesuai atau tidak? Antara usaha yang boleh dilakukan adalah email expertise tersebut. Nyatakan keinginan kita untuk belajar di sana dan tunggu email berbalas sambil diiringi doa. Tidak terhad pada seorang, boleh hantar seberapa banyak yang kita mahu. Saya kurang pasti berapa email yang dihantar tetapi ada antara email yang dibalas mencadangkan supaya suami saya berhubung dengan expertise yang lebih layak dari dirinya. Alhamdulillah sv yang direkmen itu adalah main sv sekarang. Suami ada 3 sv. Satu cabaran yang besar juga mujur semasa buat master dulu ada 2 sv. Kiranya persediaan mental dah tertanam.. insyaAllah.



 To be continue...

No comments:

Post a Comment